شهرهای جدید ایران

نوشیدنی لبنیات

چهارشنبه, ۵ خرداد ۱۴۰۰، ۰۹:۴۹ ق.ظ

نوشیدنی‌ها بخش قابل‌توجهی از رژیم غذایی ما را تشکیل می‌دهند. آب نخستین و اصلی‌ترین نوشیدنی است که در دسترس همه ما قرار دارد. یکی دیگر از نوشیدنی‌ها است که نقش مهمی در تغذیه و سلامت ما دارند. مصرف یک لیوان شیر در روز می‌تواند بخش زیادی از مواد مغذی بدن را تأمین کند.

شیری که اغلب مورداستفاده ما قرار می‌گیرد شیر گاو است. افرادی که به شیر گاو حساسیتی ندارند می‌توانند به‌راحتی شیر گاو و انواع لبنیات را در برنامه غذایی خود جای دهند. شیر با ترکیب مناسبی از کلسیم و پروتئین می‌تواند یک غذای کامل برای کودکان و نوجوانان باشد. در حال حاضر انواع و اقسام مختلفی از شیر در بازار وجود دارد. انواع شیر کم‌چرب، پرچرب، شیر معمولی، شیر غنی‌شده، شیر طعم دار و شیر خشک برای استفاده افراد با سلیقه‌های مختلف تولید می‌شود. دوغ نیز یک نوشیدنی لبنی سنتی ایران است که با طعم‌های مختلف در کنار غذاهای ایرانی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ترکیب شیر تشکیل شده است از 87 درصد آب، 5 درصد پروتئین، 5 درصد لاکتوز یا قند، 7 درصد املاح و 8 درصد پروتئین که شیر را به یک نوشیدنی مفید تبدیل کرده است. پروتئین شیر به‌راحتی می‌تواند بخشی عمده‌ای از پروتئین موردنیاز بدن را تأمین کند. شیر در انواع کم‌چرب، معمولی و پرچرب تولید می‌شود. شیرهای کم‌چرب دارای چربی 1 درصد بوده و برای افرادی که چربی خون بالایی دارند مناسب است. شیرهای معمولی میزان چربی متوسط و شیرهای پرچرب در حدود 3 درصد چربی دارد که از نوع چربی اشباع است. ویتامین‌های چربی شامل انواع ویتامین کلسترول و اسیدهای چرب اشباع است. ویتامین موجود در چربی شیر برای رشد کودکان بسیار مفید است؛ بنابراین توصیه می‌شود کودکانی که کمبود وزن دارند شیر پرچرب مصرف کنند.

یکی دیگر از انواع شیرهای موجود در بازار شیر کم‌لاکتوز است. بسیاری از افراد به قند شیر یا همان لاکتوز حساسیت دارند و دچار مشکلات گوارشی می‌شوند. شیر غنی‌شده یکی از انواع شیرهای موجود در بازار است که توسط ریزمغذی‌ها غنی‌شده است. این نوع شیر برای گروه‌های خاص که دارای کمبود مواد مغذی هستند مناسب است.

شیرهای طعم دار یکی از انواع نوشیدنی لبنیات هستند که برای تنوع در ذائقه مصرف‌کنندگان تولید می‌شوند. پرطرفدارترین نوع شیر طعم دار شیرکاکائو است که با اضافه کردن پودر کاکائو و شکر تولید می‌شود.

دوغ یکی از نوشیدنی‌های لبنی پرطرفدار و سنتی ایرانی است که از دیرباز در سفره‌های ایرانی حضور داشته است. دوغ ترکیبی از ماست و نمک و آب است که در گذشته به‌صورت سنتی تهیه و مورداستفاده قرار گرفته است. با افزودن انواع سبزی‌ها معطر و خشک‌شده نیز خواص دوغ را چندین برابر می‌کردند. دوغ به دلیل داشتن پایه لبنیات دارای کلسیم و مواد مغذی بوده و جایگزین بسیار مناسبی برای نوشابه‌های گازدار است.

یکی از انواع دوغ‌ها که طرفداران زیادی نیز دارد دوغ کفیر است. دوغ کفیر را می‌توان معجزه طبیعت نیز نامید. ترکیبی از دو ماده که می‌تواند سیستم گوارش شما را سالم‌سازی کرده و باعث طول عمر شما شود. این دوغ می‌تواند باکتری‌های مضر را از بدنتان خارج کرده و پوست و موی شما را سالم نگه دارد. این دوغ به دلیل داشتن کلسیم قابل‌جذب بالا از پوکی استخوان جلوگیری کرده و فشارخون شما را تنظیم می‌کند.

برای دیدن مطالب بیشتر به مقاله "نوشیدنی‌های لبنی کم قند را بیشتر بشناسیم" در وبسایت زرین تخفیف مراجعه نمایید.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی