شهرهای جدید ایران

تفاوت های بین خانه شهری و خانه ویلایی

چهارشنبه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۰، ۰۷:۳۹ ب.ظ

خانه های شهری فضاهایی کوچک  یا متوسطی هستند که در حوزه شهرهای بزرگ و کوچک برای زندگی در فضای شهری درست شده و ملاک و معیار ساخت این گونه واحد ها فراهم کردن فضایی امن جهت رفع نیاز به مسکن برای زندگی شهری می باشد. ولی خانه های ویلایی فضاهای نسبتاً بزرگ و زیبایی هستند که بنابر تنوع طلبی اقشار مرفه و سلیقه سازندگان  و طراحان، دارای امتیازات، فضا ها و طراحی های ظاهری و داخلی خاصی هستند که به هیچ وجه با خانه های شهری عادی قابل قیاس و مقایسه نبوده و بیشتر برای گذراندن اوقات فراقت ساخته می شوند.‌

تفاوت کلی خانه ها یا سازه های شهری با سازه های ویلایی:

تفاوت های بین خانه شهری و خانه ویلایی

امروزه خانه های شهری به دو شکل، قابل دیدن و ارزیابی هستند. یکی خانه های بزرگ و حیاط دار که به صورت دو یا سه طبقه ساخته  شده و در نواحی و شهرهای مختلف به تناسب شرایط آن منطقه اندازه، نوع ساخت و کیفیت آن ها متنوع و متفاوت می باشد.

نوع دوم سازه های کوچک و آپارتمانی می باشد که به دلیل بالا رفتن قیمت ملک و تمایل عده زیادی از مردم برای زندگی در بعضی مناطق، روال دیگری از ساخت و ساز شکل گرفته است که با نام تراکم سازی معروف می باشد، در این روش ساخت معمولاً یک زمین مشخص انتخاب شده و در آنجا اقدام به متراکم سازی می کنند. یعنی گسترش سازه به صورت عمودی  و  ایجاد تعداد زیادی محل زندگی برای  اقشار وسیع یک جامعه شهری که در یک جای مشخص سکونت می گزینند.

منتهی در مناطق خوش آب و هوا، یا دارای شرایط خاص مثل نزدیکی به دریا یا جزیره ای بودن با شرایط متفاوت، تمایل به ساخت سازه های مسکونی و تفریحی با متراژ و زیر بناهای بزرگ در بین افراد سرمایه دار شکل می گیرد که بنابر میزان تمایل و سرمایه می توانند نسبت به ایجاد شکل خاصی از سازه با انواع فضاهای ورزشی و تفریحی مثل استخر روباز یا پوشیده، ایجاد انواع زمین های بازی و خیلی کارهای دیگر اقدام کنند که هیچ کدام تناسبی با خانه های شهری که فضایی نسبتاً کوچک یا متوسط برای گذراندن زندگی در حد برطرف کردن نیازهای روزمره هستند، ندارد.

تفاوت بین سازه های شهری و ویلایی:

برای شناخت تفاوت بین خانه های شهری و ویلایی، ویژگی ها و امتیازات هر کدام از این نوع سازه باید مورد بررسی قرار گیرد.  تا بتوان به تفاوت هایی که بین آن ها و جود دارد اشراف پیدا کرد. بطور کلی تفاوت سازه های شهری و ویلایی را به شکل زیر می توان دسته بندی کرد.

تفاوت سازه های ویلایی از لحاظ وسعت، طراحی و ساختار سازه:

 

 بررسی ویژگی سازه های ویلایی:

تفاوت های بین خانه شهری و خانه ویلایی

 ساخت سازه های ویلایی معمولاً وسعت زمینی که برای این کار در نظر گرفته می شود کوچک نبوده و معمولا از 500 متر به بالا هست و اگر قرار باشد ویلا مجهز به زمین های بازی و استخر های روباز و امکانات مشابه دیگر باشد وسعت های خیلی بزرگتر از 500 متر در نظر گرفته می شود تا برای پیاده سازی آن ها جوابگو باشد.

همچنین نقشه و طراحی داخلی و خارجی بناهای ویلایی با خانه های شهری بسیار متفاوت می باشد چون در این گونه سازه ها معمولا ساختمان ها در فضای داخلی و به دور از حاشیه و دیوارهای کناری ساخته می شود تا از هر طرف ساختمان ویو و دید داشته و بنا و سازه از هر طرف نور گیر باشد.

  

 بررسی ویژگی های خانه های شهری:

 در خانه های شهری که بصورت ویلایی ساخته می شوند. به دلیل محدودیت فضا معمولاً سازه در وسط ملک قرار ندارد و به دلیل همجوار بودن با ساختمان های همسایه قوانین شهرسازی اجازه و امکان قراردادن پنجره و نورگیر را در هر نقطه ای از ساختمان به سازنده و صاحب ملک نمی دهند. غالبا به دلیل مساحت و شرایط فضای شهری  امکان ساخت این نوع سازه به صورت دوبلکس و فضای ورودی بازتر به سازنده داده نمی شود. 

 برای آشنایی بیشتر با تفاوت خانه شهری و ویلایی می توانید مقاله "تفاوت های بین خانه شهری و خانه ویلایی" را مطالعه نمائید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۶/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی