شهرهای جدید ایران

فضای آموزشی چیست؟

شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۲:۵۷ ب.ظ

مدرسه یک فضای بسیار موثر در آموزش و تعلیم و تربیت دانش آموزان می باشد و تجهیزات مدرسه باید در راستی تعلیم هرچه بهتر به روز رسانی شود.

علاوه بر این می توان گفت که امروزه مدرسه خود نیز نقش یک معلم را در تعلیم و تربیت دارد و نمی توان نقش این فضا را در بهبود و کیفیت آموزش نادیده گرفت.

همچنین به خاطر داشته باشید که فضای آموزشی باید از لحاظ فیزیکی مطلوب باشد این مطلوب بودن فضا به معنای این است که در طراحی این نوع فضا ها باید شاخص هایی مانند: رطوبت، دمای مناسب، نور کافی و ارتباطات رعایت شود.

ولی به صورت کلی می توان گفت که هرچه کیفیت فضای اموزشی افزایش پیدا کند سبب افزایش کیفیت اموزش می شود.

تقسیم بندی فضای آموزشی

به صورت کلی این نوع فضا را می توان به دو دسته تقسیم نمود.

۱.فضای مسقف یا بسته

این فضا شامل کلاس های نظری و تجربی، سالن امتحانات و سالن ورزشی می شود.

۲. فضاهای باز

این فضاهای شامل محل تجمع و صف، زمین ورزشی می شود.

فضای اموزشی مدرسه

این فضا دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد زیرا فرزندان در این محیط قرار گرفته و حدود ۵ ساعت از وقت مفید خود را در این محیط سپری می کنند.

بنابر این فراهم کردن یک محیط آموزشی سالم، شاد و حتی زیبا می تواند در جلب توجه دانش آموزان بسیار موثر باشد و حتی می تواند نقش به سزایی در رشد روانی سالم فرزندان این مرز و بوم ایفا کند.

طراحی داخلی و معماری فضای آموزشی

فضا و محیط آموزشی یکی از مهمترین موضوعات برای طراحی و معماری می باشد.

طراحی داخلی و معماری فضای آموزشی را می توان به موادی همچون:

دکوراسیون داخلی مدارس

دکوراسیون داخلی دانشگاه های غیر انتفاعی

دکوراسیون  داخلی مهدکودک ها و... تقسیم بندی نمود.

ایجاد قابلیت انعطاف پذیری در مدارس

یکی از مهمترین ویژگی که می توان برای مدارس و کلاس های درس بیان نمود، قابلیت انعطاف پذیری آن ها می باشد، به گونه ای که در هنگام تغییر عملکرد ها باید کلاس نیز متناسب با ان تغییر پیدا کند.

مطالعاتی که امروزه در زمینه استفاده از انعطاف پذیری در فضای آموزشی انجام شده است نشان‌ می دهد، زمانی که کلاس های آموزشی با انعطاف پذیری برای نیازهای دوره تحصیلی طراحی شوند می توانند سبب افزایش درک و فهم دانش آموزان بشوند و خلاقیت و ابتکار را در دانش آموزان شکوفا کنند.

طراحی فضای آموزشی

محیط آموزشی دارای بخش های مختلفی می باشد که هر یک از این بخش ها را باید متناسب با تعداد افرادی که قصد استفاده از آن را دارند طراحی نمود.

علاوه بر این در طراحی فضاهای آموزشی باید یک سری نکات اصولی و عوامل فرهنگی مذهبی را در نظر گرفت.

کلاس درس

شکل استاندارد کلاس درس به صورت مربع مستطیل می باشد که در کلاس های تجربی فضا به ازای هر دانش آموز ۲ متر مربع می باشد.

آزمایشگاه ها و کارگاه ها

کارگاه ها و آزمایشگاه ها جز جدا نشدنی هر محیط آموزشی می باشند، به گونه ای که افراد علاوه بر آموزشی تئوری درس بتوانند در ازمایشگاه ها و کارگاه ها به آزمون و خطا بپردازند.

البته اگر می خواهید اطلاعات بیشتری را در زمینه فضای آموزشی به دست بیاورید و دانش خود در این زمینه افزایش بدهید مقاله "فضای آموزشی چیست؟" را مطالعه نمایید.

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی